ninnej

Alla inlägg den 22 juni 2010

Av ninnej - 22 juni 2010 23:22

Hm.. Lade ut annons på zoonen om att mössen skulle ges bort. Det enda jag fick till svar var att det är olagligt att ta in vilda djur och ha dem i bur.

Jag vet inte vad jag skulle gjort annars..... De hade ju inte klarat sig utan sin mamma, och jag kan ju inte bara stå och titta på medan små djur lider. 

Det är tydligen mot lagen att försöka hjälpa till.... Fan alltså. Antar att jag bara förvärrar situationen... Hjälp..

Nu har jag gjort något dumt... Vet inte vad jag skall göra :(

Av ninnej - 22 juni 2010 19:47

Hm. Har nu bestämt mig för hur jag skall göra med mössen. Jag KAN INTE behålla dem, och jag tror inte det går att släppa ut dem i naturen så fort de liksom har börjat äta riktig mat. 

Nu äter de bara havremjölk, och än så länge går det bra att ha dem här, men jag har faktiskt inte lust att behålla dem när de blir stora. Eller möjlighet..

Jo, Gud, jag kanske gjorde en bra sak att ta hand om dem, men vad vill du nu att jag skall göra?


Så om det är någon som känner för att adoptera så vore det bra... Men ni skall veta att det inte är lätt att ge bort dem. Usch, får ont i hjärtat. De små liven...

Det bästa jag kan göra är att försöka hitta en bra lösning för dem att leva vidare, utan lilla mamma.

Jaja.. Som sagt. Ett bra hem vore bra.


  

Kram

Av ninnej - 22 juni 2010 12:56

Hehe, nu har jag suttit och roat mig med windows movie maker ^^. 

Så här blir det musfilm!

Kram!


Av ninnej - 22 juni 2010 09:20

Woppa gottfolk :)

Skall säga att nattssömnen blir ganska fail när man går upp klockan 03:00 för att mata två små bäbisar. Tilläggas kan ju att en av dem har öppnat ögonen lite, och att den numera ser ut som en liten musunge, och inte bara en blind sak som kravlar runt. Den tittar runt och undrar säkert vart den är nånstans. Har inte kollat om vilka kön de har, men vet att de är en av varje. Killen heter Fievel Mousekewitz, medan tjejen gott och kort heter Ponyo. Båda namnen är från supergulliga tecknade filmer. "Ponyo" Är ett av Hayao Miyazaki's uuunderbara verk, medan "Fievel" var en film jag kollade på när jag var liten. Så söt.


Mina små underverk är husmöss (mus musculus), och enligt wikipedia är mössen mycket bundna till hushållen om den bor i städer, där den gnagar sönder allt den kommer över, vilket gör den mycket hatad. De äter sin egen avföring för att få i sig näringen de behöver, och är kända spridare av sjukdomar. 

Det står också att de börjar få päls efter ca tre dagar, och att ögonen öppnas efter drygt en vecka. Detta innebär att Fievel och Ponyo endast är en vecka gamla! Enligt wikipedia blir de könsmogna efter 6-8 veckor, vilket innebär att jag vid det laget måste ha beslutat vad jag skall göra med dem. Särskilt eftersom de har olika kön. Dang. 

Något säger mig att det kommer bli svårt att göra sig av med rackarna. Maybe I won't..... 


  

Kommer nog mer film på småttingarna när jag kommit igång lite. Har en riktigt skön och slapp dag framför mig, eftersom jag valde att inte följa med till strömstad... Hm.. Nåja. Jag ser ju min älskling på måndag igen!


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards