ninnej

Alla inlägg den 14 december 2010

Av ninnej - 14 december 2010 21:15

Jag.. Som tycker om Jay som vann idol tycker detta är smaskigt att höra... Men.. Nu skall jag gräva lite vidare..


Jay%20om%20romansryktena%20med%20Minnah

Av ninnej - 14 december 2010 19:22

Mamma pratade i helgen om att veterinärer har börjat göra "kattpåsar" till katter. Något liknande våra sovsäckar.

Detta så att katterna kan krypa in i dessa och känna sig ordentligt trygga.

Någonting med att kortisol-nivån i kroppen sänks och att sår och annat läker fortare.

Och tänkare som jag är, så spann jag iväg.


I did some research... -.-


Kortisol är ett hormon som kraftigare utsöndras i kroppen när vi utsätts för stress. (Det finns normalt också.. Men här snackar vi o-normala halter. Om man får använda så fatala begrepp.)

Om man under en längre tid har en för hög halt av kortisol i kroppen är det så enkelt som att det trycker ned immunförsvaret.  Alltså. Man blir lättare sjuk.


  Vad kan vi relatera till? Jo stressreleterade sjukdomar. Sömproblem, huvudvärk och panikångest. Även hjärtsjukdomar och andra hemskheter tycks bero (förstärkas) av stress. Eller av för hög halt av kortisol i kroppen.

Jag misstänker ju att min depression berodde på stress. -Stress i alla former man kan tänka sig...


Dock ger en "boost" av kortisol också immunförsvaret en "boost".

Alltså är motion bra för att ha en lagom (blah, det ordet.) dos av kortisol i kroppen.

Själv har jag för mig att mina naglar och mitt hår växer mycket fortare när jag mår bra..


Och... Jag undrar om det är så enkelt att våra kroppar helt enkelt inte hinner med att laga och reparera sig själv när dagen är slut. 

Eftersom vi så ständigt utsätts för stress. Bara det att man måste vara tillgänglig till varje tid. Facebook, twitter och inte mins mobilerna är ju medel vi använder för att vara tillgängliga HELA TIDEN. 

Vissa av oss är duktiga på att ta sig "egen tid", men inte ens jag som är medveten om det hinner med det så ofta som jag velat.


Och om det nu är så att min kropp inte hinner läka. Inte hinner vara frisk och i form därför att jag inte hinner slappna av.. Det blir ju en ond cirkel. Hur slutar jag?


När mamma berättade detta fick jag lite ångest.. Eller lite.. "Shit. Vad håller vi på med?" Är det verkligen någonting i hela världen som är viktigt att offra sin egen kropp och hälsa för? 

Trots allt snack kring mindfullness, yoga osv så känns det som att det blir värre och värre. 

Jag hörde en gång att för varje gång jag (mitt undermedvetna) ser ett nytt ansikte, utsätts min kropp för stress. Ökad produktion av kortisol. Eftersom det går tillbaka till det primitiva att man vill veta vem man är i flocken...

Och.. Det är ju inte konstigt att man är trött när man kommer hem på kvällarna efter en dag ute bland främmande. 


Jag vill bara att ni, mina kära läsare skall tänka efter litegrann. 

Lär er hantera stress, så eran kropp får det lugnet den behöver... Prioritera för guds skull. Det är ingen annan som tar hänsyn till dina behov.. 


"Jag behöver hela mig så kan kan ge dig hela mig..."

Daniel Adams-Ray.


   



Av ninnej - 14 december 2010 14:46

Kära läsare.

Trots självmordsbombningar och andra hemskheter rullar vardagen som vanligt. På både gott och ont. 

Jag har som vanligt ganska crazy drömmar och koncentrerar mig bäst om jag flexar med tårna... Om det nu heter så. I dag blev jag klar på labbet. GÖTT! Dvs... I morgon får vi tillbaka det praktiska provet, men jag är klar med kompletteringarna utöver det. 


Men nu är jag farligt nära döden-trött.. Har flamsat runt utan mål och mening idag. Och i morgon är det omtenta IGEN... Ni måste ju tro att jag har korsdrag i hjärnan. Men det är en annan tenta.. Och lite korsdrag har jag nog allt. Tss...


Jaja. Nu skall jag vänta på att min kära Sara kommer hit. Vi skall byta julklappar och förmodligen prata lite skit. That's how I like it!

Ni hittar hennes blogg här !


Det var nog allt jag hade för dagen. Blir att fixa ihop något smarrigt tilltugg här tror jag ;)


Heheh.. Lite stressigt inför julen? Som råttägare har man mycket att göra XD 

Plupparna <3

   


Ovido - Quiz & Flashcards